• Nieuwsbrief
  • Adverteren en contentmarketing
  • Contact
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Video
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • Vacatures
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Video
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • Vacatures
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten

Enreach 1Banner_Marieke_Bita Capestone Capestone-1144x350 C-IT community

Interview John van der Ree van Fairphone

"Fairphone bestormt de B2B-markt"

07-07-2023
Fairphone - John van der Ree
Deel op LinkedinDeel op FacebookDeel via WhatsappDeel via mail

Tien jaar geleden werd Fairphone opgericht, met als missie het produceren van een eerlijke en duurzame smartphone. Ondertussen zijn we aanbeland bij de Fairphone 4, en schrijft het Nederlandse bedrijf zwarte cijfers. Met een aangescherpte groeiambitie en meer aandacht voor B2B, gaat Fairphone fanatiek door.

Fairphone - John van der ReeMet zijn achtergrond in retail en B2B is het de taak van John van der Ree om de Enterprise business binnen Fairphone te laten groeien. De Business Development Manager doet dat met de unieke insteek van Fairphone in het achterhoofd. “De missie staat bij ons centraal”, zegt hij. “Wij willen de smartphonebranche veranderen en meer bewustzijn creëren onder consumenten, B2B-inkopers en producenten.”

Het is een nogal ambitieus streven, maar Fairphone heeft laten zien dat hun missie gepaard kan gaan met financieel succes. Het bedrijf is ondertussen uitgegroeid tot 140 medewerkers. “Fair produceren en winst kunnen hand in hand gaan”, vindt John. “Je ziet ook dat de markt nu stappen zet die wij al geruime tijd eerder hebben genomen, zoals het niet meeleveren van een oplader of kabel. Vanaf de Fairphone 1 leveren we deze al niet mee, omdat de meeste mensen ze al hebben liggen. Apple en Samsung hebben hetzelfde besluit genomen, en daarmee dragen ook zij bij aan het verminderen van de impact op het milieu.”

Faire materialen

Is het mogelijk om een smartphone echt volledig duurzaam en eerlijk te maken? Nee, en dat weten ze bij Fairphone, omdat de toeleveranciersketen zeer complex is en de hele sector de handen ineen moet slaan om de eerlijkheid te bevorderen. In plaats daarvan zoekt de impact-afdeling van het bedrijf continu naar nieuwe manieren om de toestellen verder te verduurzamen, zonder dat dit ten koste gaat van de functionaliteit. “Er wordt sterk rekening gehouden met de impact op het milieu en op de arbeidsomstandigheden van de mensen die betrokken zijn bij de productie”, zegt John. “We maken keuzes voor grondstoffen die uit een eerlijke bron komen. Zo gebruiken we faire materialen in onze toeleveringsketen, zoals fairtrade gold. Voor een maximaal effect zoeken we de samenwerking met grote afnemers uit andere branches, zodat de impact groter gaat worden.” Het verschil tussen de Fairphone 1 en de Fairphone 4 is dan ook groot, ook al is de duurzame en eerlijke insteek hetzelfde.

Een andere hoeksteen van Fairphone is maximalisatie van de levensduur. De Fairphone is modulair, dus eenvoudig uit elkaar te halen en te repareren. De Fairphone-gebruiker kan gemakkelijk onderdelen van de Fairphone vervangen, zoals het scherm en de batterij. Ook garandeert Fairphone de beschikbaarheid van reserveonderdelen ­ voor eerlijke prijzen ­ en is er aan de software gedacht, zo zegt John. “Normaliter krijgt een device twee grote updates van Android”, vertelt hij. “Dat vinden we niet genoeg. Daarom zorgen we in-house dat de Fairphones hun updates blijven krijgen. De Fairphone 2 is in 2015 uitgebracht, en krijgt nu pas geen updates meer. We hebben dus ruim zeven jaar ondersteuning geboden.”

Klaar voor de enterprisemarkt

De Fairphone 4-launch in 2021 was de eerste release waar John daadwerkelijk bij betrokken was. Eén van de belangrijkste opdrachten was om de toestellen interessant te maken voor het bedrijfsleven. “We willen in Europa groeien in de B2B-markt”, zegt hij. “Ik heb de Fairphone 3 en Fairphone 3+ laten zien aan een grote Duitse enterprise-organisatie. Hun feedback was dat het mooie producten zijn, dat de modulariteit geweldig is, maar dat deze toestellen ze nog niet klaar zijn voor de enterprisemarkt.” Het verschil tussen consumenten en het bedrijfsleven stoelt voornamelijk op twee deelgebieden: de garantie, en de security- en beheermogelijkheden. “De Fairphone 4 is Android Enterprise Recommended, waarbij wij vijf jaar garantie bieden en minimaal vijf jaar lang security- en software-updates verzorgen”, zegt John. “En updates worden de eerste twee jaren voorzien op maandbasis in plaats van kwartaalbasis.”

Ondertussen ligt er met partner-resellers als Dustin, Bechtle, Fivespark en Detron ook een partnernetwerk om de Nederlandse B2B-markt te bestormen. “We zijn over de grens nog op zoek naar goede partners, we hebben zojuist een collega voor de DACH-regio aangenomen en zijn zoekende naar een B2B-collega in Frankrijk”, zegt John. Met een recente investering van 49 miljoen euro wil het bedrijf ook de naamsbekendheid uitbreiden, en Fairphone begint zich ook te begeven in de accessoiremarkt. Begin mei is de Fairbuds XL geïntroduceerd, een modulaire en daarmee repareerbare over-ear headset.

“Uiteindelijk is ook de zakelijke gebruiker een consument”, zegt John. “Je ziet dat de markt verandert. Bedrijven willen intern duurzamer worden, en de smartphonekeuze heeft daar invloed op. Zolang de omzet er maar niet onder lijdt. Ons motto is dan ook: Fairphone is good for your business, and for the business of doing good.”

 

Wil je meer weten wat Fairphone kan betekenen voor jouw onderneming? Neem dan contact op met Business Development Manager John van der Ree, via john.vanderree@fairphone.com, of bel 06 213 626 60.

 

(dit artikel verscheen eerder in ITchannelPRO magazine nr 03)

Tags: duurzaamheidITchannelPRO Magazinemobiele telefoniesmartphone

GerelateerdeBerichten

Leeg Datacenter NAP

Zoveelste ophef over het watergebruik van datacenters

2025/07/30
Indy Veldt Telador

Indy Veldt over geslaagd partnerevent en toekomst van Telador

2025/07/22
Volgend bericht
yahoo

Yahoo bestaat nog en wil zelfs naar de beurs

Uitgelichte Vacatures

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Business Administration Specialist

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Inside Sales Executive

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Pre Sales Engineer

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

Upcoming Event

NLconnect Breeduit Jaarcongres 2025

11-09-2025 - 20:00

Vision Unfold

23-09-2025 @ 13:00 , more

Smart Living Society: slimmer en vitaal thuiswonen

24-09-2025 - 19:30

Omada Solution X Partner Event 2025

10-09-2025 - 15:00

European Resilience Summit – Den Haag

14-10-2025 @ 10:00 , more
View All Events
Bekijk alle evenementen
itchannelpro logo

ITchannelPRO is hét kennisplatform voor de circa 10.000 Telecom en IT-business partners en geldt als de primaire informatiebron in het IT-kanaal in Nederland.

Overige publicaties
Circulaire IT
DatacenterWorks
InfosecurityMagazine
CloudWorks
Business & IT

Over ITchannelPRO

  • Over ITchannelPRO
  • Tip de redactie
  • Adverteren en contentmarketing
  • Nieuwsbrief
  • Abonneren
  • Adreswijziging doorgeven
  • Contact

Contact

Varenmeent 5
1218 AN Hilversum

035 204 1000
info@itchannelpro.nl

ITchannelPRO is onderdeel van LuteijnMedia BV

  • Privacybeleid
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Colofon

© 2022 ITchannelPRO | Beheer: Growing Lemon

Altijd op de hoogte blijven?

Wil je niks missen? We houden je dagelijks op de hoogte van het laatste nieuws! Je kunt je aanmelden voor onze nieuwsbrieven door het formulier in te vullen.

Wil je de nieuwsbrief uiteindelijk toch niet meer ontvangen? Geen probleem! Je kunt je op elk moment weer afmelden.

Inschrijven
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • ‘Integratie Teams en Xelion geeft keuzevrijheid’
  • ‘Partners zijn de belangrijkste schakel’
  • Aboneren CloudWorks
  • Aboneren InfoSecurity Magazine
  • Abonneren
  • Abonneren Datacenter works
  • Adreswijziging doorgeven
  • Adverteren en contentmarketing
  • Adverteren in ITchannelPRO Magazine #1
  • bedankt voor het aanmaken van contact
  • Bedankt voor het aanmaken van een bericht
  • Bedankt voor het aanmaken van een nieuw evenement
  • Bedankt voor het aanmaken van een nieuwe vacature
  • Bedankt voor het abonneren op de nieuwsbrief
  • Bedankt voor het abonneren op ons Magazine
  • Bedankt voor het adverteren
  • Bedankt voor het tippen van de redactie
  • Bedankt voor het wijzigen van uw adres
  • Bedrijf
  • Bedrijf toevoegen
  • Bedrijvengids
  • CEO Jean-Paul Weterings van Exertis Benelux over Microsoft Teams:
  • Circulaire-IT magazine
  • Cloudworks magazine
  • Colofon
  • Compliant en veilig met Microsoft Teams
  • Contact
  • Cookie verklaring
  • Datacenter works magazine
  • De Nationale CyberSecurity Monitor 2020
  • Digitaal dossier
    • Benieuwd naar het ecosysteem van MS Teams?
    • Deelnemen aan het digitaal dossier rondom Circulaire IT?
  • Digitale telecomorganisatie
  • Disclaimer
  • Evenementen
  • Evenementen
  • Event Archive Item
  • Event Detail
  • GD Archive Item
  • Grote vraag naar Adoptify-ondersteuning van Microsoft 365 en MS Teams
  • Home
  • InfoSecurity Magazine
  • ITchannelPRO magazine
  • Jabra Evolve2-headsets zetten de nieuwe standaard
  • Locatie
  • Logitech & Microsoft: al veertig jaar een goed huwelijk
  • lorem20254
  • Lydis met Yealink koploper in MS Teams-hardware
  • Magazines
  • Nieuwsbrief
  • Nuvias UC; specialist bij uitstek
  • Over ITchannelPRO
  • Plaats een vacature
  • Place Archive Item
  • Place Detail
  • Places
  • Poly: de kracht achter waardevol menselijk contact en samenwerken​
  • Privacybeleid
  • Stapsgewijs overstappen van Skype for Business naar MS Teams is noodzaak
  • Start-up Anyroute biedt resellers platform met telefonie via Microsoft Teams
  • Telefonie of communicatie, het is een groot verschil
  • Terms and Conditions
  • ThemaTeam stelt het werkveld en de belevingswereld van medewerkers voorop
  • Tip de redactie
  • Vacature dashboard
  • Vacatures
  • Video
  • Visie Mark Meerbeek van Ditox op toekomst van (samen)werken
  • Voice-DNA voor de digitale werkplek
  • Whitepaper Nieuwe rol van het dealerkanaal in online marketing en sales
  • Wijzigen
  • Zoekpagina

© 2022 ITchannelPRO | Beheer: Growing Lemon